1 månad kvar :)





Läger weeeeeee, jag å min lillmatte/ägare/ryttarinna ska på ett as coolt läger tillsammans, vi ska på NH-Läger (Natural Horsemanship) jaha vad är det då....

Natural Horsemanship är svenskt översatt Naturlig Hästmannaskap och är ett signalsystem som fungerar mellan människa och häst. Att kommunikationen dessutom blir naturlig är tack vare att man har studerat hästarnas kroppsspråk i den vilda flocken och därefter "översatt" hästens språk så att den fungerar mellan människa och häst. Allt detta är gammal kunskap som nu håller på att komma tillbaka till hästvärlden.

”NH” som det ofta förkortas är logiskt för hästen så att alla hästar förstår systemet. Det bygger på ett starkt ledarskap och ömsesidig tvåvägskommunikation och respekt.

Natural Horsemanship förknippas ofta med Western men detta kan utföras på ALLA hästar.Detta är ett alternativt sätt att kommunicera och hantera hästen och ingenting man gör istället för någon annan hästsport utan för att stärka banden häst och människa emellan.

NH-filosofin går ut på att man lär känna hästen på ett djupare plan, varför beter sig hästar som de gör och hur de uppfattar omvärlden. Man börjar alltid träna hästen från marken med repgrimma och rep. Allt eftersom man har byggt upp kommunikationen kan man även träna uppsuttet med och utan huvudlag.

Vi ska team bilda :D stor matte säger att detta är alla kategorier bästa lägret, det tror jag oxå,vi kommer att vara så slut på kvällarna jag å min ryttarinna åååå va kul det ska bli.

 



Titta gärna på dessa filmer så ser ni vilken harmoni det kan vara mellan oss hästar och er människor.


som sagt allt handlar om förtroende och tillit, att tro och lita på sin ledare, gnägg på er nu ... nu ska jag börja att längta till sol å sommar, jag är ju faktiskt en ökenhäst.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

I huvudet på Ekcellencjia

Ett arabiskt Fullblod, det är jag det eller Ekcellencjia (Exi) jag är född 2002. Här är lite tankar å funderingar och lite om mig å min matte. Det är tänkt att vi ska ut på tävlingsbanorna sen då både jag å min matte älskar att hoppa. Som sagt en blogg vinklat från ett annat håll

RSS 2.0