Funderingar....

Snö = vit sand = sant, jag är ju en ökenhäst å gillar sand(tror jag) fast jag har nog aldrig varit i en riktig öken, men nästan nu är det ju vinteröken ute å det bästa av allt inga vattenpölar..... Vi Araber gillar inte att bli blöta om hovarna för vem sjutton har sett vattenpölar i öknen.....

Visste ni att..... Det arabiska fullblodet anses ofta som anfader till nästan alla världens hästraser då den ingår i eller har använts för att förbättra de flesta hästraser. Tur att JAG är en Arab, hur sjutton skulle alla andra hästraser sett ut utan oss.
Vi Araber är oxå världens äldsta framavlade hästras, de du alltså är vi mycket gamla eller ......  jag blir snart 10 år å full av sprudlande liv å bus, vet ni vad människorna har gett mig..... En stor rund grön grejj, jag får bara ha den ibland å då har jga buffat på den med mulen.... ska bli spännande att se vad i hela friden människarna har tänkt göra medd den, jag försöker att nonchalera den, men samtidigt så är jag ju så jäklarns nyfiken...

Igår hade jag killbesök inne i min hage, jag och, eller Star hade lyckats att he sönder snöret emmelan oss det var skoj så lännge det varade, sen komm människorna å lagade de  vi hade lyckats med.

Vet ni att vi Araber är tänkare, vi kan tänka själva och väntar inte nödvändigtvis på att en person ska ge ett kommando. Känsliga ryttare uppskattar och litar mycket på vår speciella egenskap. Om en ryttare däremot inte sammarbetar med oss Araber kan det leda till problem. Men oftast ligger felet inte hos oss känsliga Araber utan hos personen som rider oss.

Man kan inte tvinga oss Araber att göra någonting mot vår vilja, vi vill att du ska övertyga oss! Vi accepterar ingen form av orättvis eller hård behandling. Om vi Araber är tveksamma så gör vi motstånd eller räddar oss från hotet genom att fly.

avslutar idag med en av flera Legender om oss Araber.
Enligt legenden skapade Allah de arabiska hästarna med hjälp av de fyra vindarna. Araberna fick ande från Nordanvinden, styrka från Sunnanvinden, snabbhet från Östanvinden och intelligens från västanvinden. Medan han gjorde detta sa han: "Jag skapar dig, araben. Vid din pannlugg binder jag Seger i strid. På din rygg sätter jag rikedomar. Jag fäster dig som en av Jordens Skatter. Jag ger dig flykt utan vingar.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

I huvudet på Ekcellencjia

Ett arabiskt Fullblod, det är jag det eller Ekcellencjia (Exi) jag är född 2002. Här är lite tankar å funderingar och lite om mig å min matte. Det är tänkt att vi ska ut på tävlingsbanorna sen då både jag å min matte älskar att hoppa. Som sagt en blogg vinklat från ett annat håll

RSS 2.0